sommar 2014

återigen, hänger ju på världens bästa klubb..så nu har jag, my boss spikat att jag bosätter mig på strömsholm nästa sommar -14 tre veckor med två hästar för att gå ridledarutbildningen! ALLTSÅ HUR JÄVLA FETT ÄR INTE DET!??!!? heeelt sjukt, förstår ni vilka möjligheter? galet glad! Jag tar med mig Marion och så blir det kanske en ponny från ridskolan (om inte en stohäst) alltså så jävla fett!!
 

Ridledarkursen

Vägen till ridläraryrket kan börja med Ridledarkursen.

Aktuell information och anmälningsblankett till årets utbildning finns till höger.

Ridledarkursen är en ledarkurs som arrangeras av distrikten, i vårt fall Stockholms Läns Ridsportförbund. Kursplanen är fastställd av Svenska Ridsportförbundet och är lika för alla distrikt.

På kursen tar eleverna med sig egen häst och bor tre veckor på Strömsholm. Tonvikten på undervisningen ligger på instruktörstjänst/-kunskap dvs. lektioner och lektionsföring, grundläggande pedagogik och lektionsplanering. Eleverna får betyg i följande fem ämnen:

* dressyr * instruktörstjänst * häst och stallvård * hoppning * instruktörskunskap med ridlära

Kursen ska ge en insikt i ridläraryrket och efter genomgången kurs ska eleven under handledning kunna leda grundläggande lektioner i ridning och i teoretiska ämnen i anslutning till ridning och hästkunskap.

Behörighet För att vara behörig att genomgå ridledarkursen ska eleven:

- under året uppnå minst 18 års ålder - genomgått Ungdomsledarkurs - avlagt ett godkänt ridprov

Ridprovet är en bedömning av den sökandes färdigheter till häst dvs. sits, känsla och förmåga att ta tillvara hästen. I provet ingår även hoppning. Ridprovet bedöms av en grupp instruktörer med Ridledarutbildar-kompetens och/eller mycket lång instruktörserfarenhet.

Tonvikten på kursen ligger inte på det egna ridkunnandet. Det är därför viktigt att elevens färdigheter i dressyr och hoppning är goda. Att hästen/hästarna väl klarar av dressyrens och hoppningens mål och är i god kondition vid kursstarten är också viktigt.

Kursen leds av Svenska Ridsportförbundet godkända ridledarutbildare. Ridledarutbildarna kallas årligen till sammankomster för genomgångar och likriktningar.

Mål för ridledarutbildningen

Instruktörskunskap med Ridlära

Eleven ska ha kunskap i lektionsföring innefattande - Grundläggande pedagogiska regler - Begreppsförklaringar - Säkerhetsåtgärder - Samt ledande av avdelningsridning Gemomgång av typövningar. Kunskap om förande av avdelning vid uteritt. Lektionsplanering, personligt uppträdande och orientering om talteknik.

Ridlära dressyr

Elev ska ha kunskap om: - Grundläggande begrepp inom ridningen - Dressyrens målsättning med utgångspunkt från hjälpernas funktion och de därpå utformade övningarna för hästens lösgörande muskeluppbyggnad.

Ridlära hoppning

Elev ska ha kunskap om: -  Grunderna för hoppning - Lämpliga övningar och metoder för att utveckla ryttrens balans och teknik.

Pedagogik

Elev ska ha kunskap om: - Ridutbildningens allmänna pedagogiska principer, såväl teoretiskt som praktiskt. - Ett lämpligt undervisningssätt vad gäller instruerande av barn och ungdom.

Instruktörstjänst

Eleven ska ha kunskap om, att på lämpligt sätt genomföra lektioner i ridning, ridlära samt häst- och stallvård. Stor vikt läggs vid förberedelsearbete och genomförande vad avser instruktörs placering, korrekta och lämpliga uttryck, förmåga att förklara, samt beaktande av säkerhetsaspekten. Elev ska i övigt uppträda på ett sådant sätt att han/hon kan anses som lämplig som ridledare. I övrigt uppträdande ingår exemelvis ödmjukhet inför uppgiften, att hantera hästen på ett sätt som är lämpligt för egna elever att ta efter. Detta innefattar även att kunna ta instruktion och att passa tider.

Dressyr

Eleven ska ha kunskap om hur de olika hjälperna samverkar, och kunna rida hästen på tygeln i en ändamålsenlig form. Stor vikt läggs vid att eleven förstår vikten av en god sits och därmed förutsättningar för en riktig inverkan. För att kontrollera att eleverna själva kan utföra vad de begär av sina elever, ska skolridningen till största del ske genom övningar under avdelningsridning, enligt gällande direktiv för lektionsförande. Elev skall kunna genomföra dressyrprogram LB.

Hoppning

Elev ska ha kunskap och förmåga i grundläggande hoppning. Stor vikt läggs vid att eleven tillägnar sig en god sits och därmed förutsättningar för god balans,


följsamhet och inverkan

Genom olika typövningar ska eleven få kunskap om principerna för hopphästens dressyrarbete, anridning mot hinder, följsamhet och ridning efter hinder. Hopp- lektioner ska genomföras i hel avdelning.

Grundläggande kunskp om ridning i terräng

Eleven ska kunna hoppa terräng motsvarande Svenska Ridsportförbundets terrängmärke samt kunna rida banhoppning med en hinderhöjd på 1.00 m.


Häst och Stallvård

Eleven ska ha kunskap om

- Hästens ytterlära

- Visitation, daglig vård

- Stallets utrustning, säkerhetsdetaljer

- Stallvård, olika bäddar och strömedel

- Utrustningens tillpassning

- Persedelvård

- Hoven

- delar och vård

- Färger och tecken

- Lastning och lossning av häst

- Dekorativ hästvård

- Elementär foderlära

- Häst vid hand


Eleven ska ha god kunskap att praktiskt sköta hästar och stall.
För att betyg skall utfärdas i ridning, skall eleven ha ridit minst 2/3 av kursen. (Detta gäller vid exemelvis skada, sjukdom o s v) Ridning ska ha skett i samtliga discipliner.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0