landningar med kontroll

Såg denna övning på hippson, landningar med kontroll. Blev riktigt sugen på att testa denna med Marion, då vi (hon och jag iallafall) jobbar mycket med kontroll och tempo då hon lätt blir stark och rusar.
- Det här är en bra övning för gas och broms. När hästen landar ska man både kunna hålla fram hästen i landningen och kunna landa och ha kvar hästen där den är. Man ska också kunna komma tillbaks i landningen, säger Leif Hall, A-tränare och ridinstruktör.
Orsaken är att du ska variera antalet galoppsprång, du ska kunna rida på fem, sex eller sju mellan hindren.
- Till en början kan det upplevas som svårt, man tar ju upp det en nivå här som tränare. Men hästarna blir bättre på att både bjuda och vänta av den här övningen, säger Leif.
Effektivt om hästen rusar
Särskilt bra är tänket med en evighetsbana när det gäller hästar som rusar.
- Efter ett visst antal språng brukar de börja frusta och flåsa. Man utnyttjar övningen för att få hästen att fungera.
Ryttare som har mer "normala" hästar bör också rida på ett tag i banan, menar Leif.
- I och med att man har ganska låga hinder brukar jag vilja se många språng. Det är klart, om både häst och ryttare blir trötta får man vila och fortsätta efter en stund eller i nästa pass.
Rent generellt menar Leif att vi borde öva oss på längre banor.
- Det ger styrka och kondition men också koncentration, ryttare ska kunna rida fokuserat från hinder ett till hinder tolv utan att tappa kontroll.
Även eliten behöver bli bättre på långa banor.
- I min roll som banbyggare har jag pratat mycket med andra banbyggare om att vi ska utveckla ekipagen genom att ha lite längre banor. Förut hade Sverige sämre resultat i andra omgången av superligan jämfört med andra.
För unghästar vill han också se fler språng på tävlingsbanorna, främst för att de ska hinna slappna av.
Bygg så här:
Bygg banan med avstånd på 22-22,5 meter inomhus. Hindren kan vara ganska låga, säger Leif (som med det menar cirka 80 centimeter). Om du har ett "lättare" underlag, till exempel fibersand, kan du behöva länga lite eftersom det är mer lättgalopperat. Du måste antagligen länga även om du höjer hindren.
Det kan vara bra att använda sig av koner eller liknande för att markera vägen på kortsidan.
- Många hästar genar, och det är vanligt till och med för rutinerade ryttare att ställa till det för sig genom att rida dåliga vägar, säger Leif.
Värm upp så här:
Börja med en enkel uppvärmning, eftersom övningen i sig är ganska tröttande. Värm upp och hoppa sedan på volt på ett enkelhinder några gånger i varje varv.
- På en volt kan man rida jämnare, man kan rida vägen i stället för att bromsa, säger Leif.
Träna på att hålla jämna rytmiska språng och använd dig av vägen.
Gör så här:
Rid banan. Variera så att du tar fem, sex eller sju galoppsprång mellan hindren. Försök sätta det tempo du vill ha redan när du landar efter ett hinder.
Rulla gärna på ett tag innan du vilar, helst ska du rulla på tills det funkar.
Orsaken är att du ska variera antalet galoppsprång, du ska kunna rida på fem, sex eller sju mellan hindren.
- Till en början kan det upplevas som svårt, man tar ju upp det en nivå här som tränare. Men hästarna blir bättre på att både bjuda och vänta av den här övningen, säger Leif.
Effektivt om hästen rusar
Särskilt bra är tänket med en evighetsbana när det gäller hästar som rusar.
- Efter ett visst antal språng brukar de börja frusta och flåsa. Man utnyttjar övningen för att få hästen att fungera.
Ryttare som har mer "normala" hästar bör också rida på ett tag i banan, menar Leif.
- I och med att man har ganska låga hinder brukar jag vilja se många språng. Det är klart, om både häst och ryttare blir trötta får man vila och fortsätta efter en stund eller i nästa pass.
Rent generellt menar Leif att vi borde öva oss på längre banor.
- Det ger styrka och kondition men också koncentration, ryttare ska kunna rida fokuserat från hinder ett till hinder tolv utan att tappa kontroll.
Även eliten behöver bli bättre på långa banor.
- I min roll som banbyggare har jag pratat mycket med andra banbyggare om att vi ska utveckla ekipagen genom att ha lite längre banor. Förut hade Sverige sämre resultat i andra omgången av superligan jämfört med andra.
För unghästar vill han också se fler språng på tävlingsbanorna, främst för att de ska hinna slappna av.
Bygg så här:
Bygg banan med avstånd på 22-22,5 meter inomhus. Hindren kan vara ganska låga, säger Leif (som med det menar cirka 80 centimeter). Om du har ett "lättare" underlag, till exempel fibersand, kan du behöva länga lite eftersom det är mer lättgalopperat. Du måste antagligen länga även om du höjer hindren.
Det kan vara bra att använda sig av koner eller liknande för att markera vägen på kortsidan.
- Många hästar genar, och det är vanligt till och med för rutinerade ryttare att ställa till det för sig genom att rida dåliga vägar, säger Leif.
Värm upp så här:
Börja med en enkel uppvärmning, eftersom övningen i sig är ganska tröttande. Värm upp och hoppa sedan på volt på ett enkelhinder några gånger i varje varv.
- På en volt kan man rida jämnare, man kan rida vägen i stället för att bromsa, säger Leif.
Träna på att hålla jämna rytmiska språng och använd dig av vägen.
Gör så här:
Rid banan. Variera så att du tar fem, sex eller sju galoppsprång mellan hindren. Försök sätta det tempo du vill ha redan när du landar efter ett hinder.
Rulla gärna på ett tag innan du vilar, helst ska du rulla på tills det funkar.
Kommentarer
Trackback